Říj 01

V rámci projektu „Inovace studijních oborů“  se 10 akademických pracovníků z Katedry pedagogiky a psychologie zúčastnilo prvního výjezdního kurzu na Erlebachově boudě ve Špindlerově Mlýně, a to v termínu 21. – 23. září 2012. Tématem kurzu byly „Prvky dramatické výchovy ve výuce budoucích učitelů“. Lektorem byl PaedDr. František Zborník. Jeho odborné zaměření (původem učitel – bohemista a nyní divadelní dramaturg, herec a lektor kurzů pro herce i pedagogy) velmi dobře koresponduje s potřebami akademických pracovníků a díky bohatým zkušenostem pana doktora s vedením celých skupin byl předpoklad, že bude dobře vybaven také technikami pro budování pracovních týmů.

Sylabus kurzu (autor PaedDr. František Zborník):

Práce na výše zadaná témata je se členy katedry pedagogiky a psychologie o něco obtížnější než s jinými účastníky. Většina členů katedry se totiž podobných výcviků, jež témata naplňují, buď vícekrát zúčastnila, nebo je dokonce sama vedla. Zaujmout něčím zcela novým bude tedy obtížné, ne-li zcela vyloučené. Vyjdu proto z toho, že rozvíjení a posilování pozitivních vztahů mezi členy katedry bude jen z menší části realizována prostřednictvím jednotlivých více či spíše méně souvisejících cvičeních a aktivit, ale že podstata činnosti bude soustředěna na práci společnou, kolektivní a kreativní, a to na tvorbu dramatickou, divadelní.

Obsahem naší společné práce bude tudíž příprava krátké divadelní inscenace, jejímž východiskem bude jednoduchý dramatický text. K tomu se seznámíme s klíčovými a základními vyjadřovacími prostředky jazyku divadla – dramatickou situací a využitím divadelního znaku, dá-li čas a talent, dokonce k tvorbě a využití divadelní metafory. Cvičení a aktivity směřující k tomuto cíli budou vršeny postupně, od jednoduchých, téměř dětských her, až ke strukturám složitějším, využívajícím více divadelních prostředků.

Důraz bude kladen na individuální a týmovou tvořivost. Jaksi stranou, nicméně se stejnou závažností, bude trénován part sociální: schopnost hledat své místo, roli v týmu, schopnost plné kooperace, schopnost „sloužit“ týmovému výkonu a úspěchu i za cenu vědomí ne zcela a plné vlastní seberealizace, přijmout se ve své roli. Na druhé straně pak zvládnout roli „hvězdy“.

Předpokladem pro úspěšnou realizaci inscenace není (to pro uklidnění introvertních členů katedry) žádný mimořádný herecký či režijní talent, nehledáme dramatickou „superstar“, aniž je naší ambicí závěrečné veřejné vystoupení (i když to se nevylučuje). Cílem je cesta k divadelnímu tvaru, objevování sama sebe na této cestě a jejich prostřednictvím posilování pozitivních vazeb mezi účastníky. Neboť nejvíc lidi sbližuje práce na společném díle a humor, který při tom spontánně vzniká.

Prvky dramatické výchovy ve výuce budoucích učitelů – Zborník

[Not a valid template]

Evaluace (průměrná známka; n=10)

Obsah absolvovného kurzu: 1
Kvalita studijních materiálů: 1
Vědomosti lektora k danému tématu: 1
Pedagogické schopnosti lektora: 1
Organizace kurzu: 1
—————————————————————————–
Vzkazy z dotazníků:

  • Zařadit více aktivit použitelných do výuky.
  • Velmi přínosné!
  • Vše bylo OK.
  • Oceňuji a děkuji za didaktickou inspiraci, podporu a rozvoj pracovních i tvořivých vztahů v pracovním týmu katedry pedagogiky a psychologie.
  • Kurz byl výborně připraven, odjíždíme obohaceni o nové podněty, které využijeme ve své praxi.

Autor: Martin Vondrák